Oppgaver for Videregående skole (VG2)

Tema: Oslo i middelalderen

Opplegget under dekker kompetansemål i ulike fag, og man kan gjennomføre de delene man selv ønsker, og som passer for elevgruppa og skolens fasiliteter.

Aktuelle kompetansemål for 4. trinn:

Historie:

  • utforske fortiden ved å stille spørsmål og innhente, tolke og bruke ulikt historisk materiale for å finne svar
  • gjøre rede for hvordan handel og økonomiske systemer har påvirket maktforhold og menneskers liv
  • vurdere endringer i fordeling og legitimering av makt fra middelalderen til og med tidlig nytid
  • beskrive religionens betydning for samfunns- og maktforhold fra middelalderen til og med vår tid og vurdere dens rolle i menneskers selvoppfatning og syn på andre

I tillegg er opplegget relevant for alle kjerneelementene i faget.



Norsk:

  • lese norrøne tekster i oversettelse og sammenligne dem med tekster fra nyere tid
  • skrive fagartikler som gjør rede for og drøfter tekster i kontekst
  • bruke tilbakemeldinger og kunnskap om språk, tekst og sjanger til å utvikle egne tekster
  1. Introduksjon i plenum

    • Hva vet dere om middelalderen og middelalderbyer fra før?
    • Hvilke forventinger har dere til hva dere skal finne ut?
  2. Utforsk middelalderbyen Oslo

    • Se traileren felles i klassen.
      1. La dere merke til noe spesielt?
      2. Er det noe dere har lyst til å se nærmere på?
    • Bruk noen minutter på å se dere rundt i byen. Så lukker dere øynene, og ser for dere hvilke lyder og lukter dere ville hørt og kjent. Snakk med hverandre, og finn ut om dere har tenkt på de samme tingene.
    • Finn den skrøpelige mannen, geita på taket og doen, og les informasjonspunktene. Hvordan tror dere det var å leve på denne tida?
    • Finn øl- og vinstuene, havna, vannrørene og rådstua, og les informasjonspunktene. Hva slags inntrykk får dere av middelalderbyen nå?
      1. Diskuter forskjeller og likheter mellom middelalderen og nåtiden, og reflekter over hva disse forskjellene har å si for livskvalitet, levealder, osv.
    • Finn informasjonspunktet om bygårder, og skisser opp en egen bygård (på papir, eller med digitale verktøy). Få gjerne med ulike bygningstyper, redskaper, dyr, mennesker osv., og bruk middelalderbyen som inspirasjon. Hvordan tror dere det var å leve i en slik bygård?
  3. Finn informasjon om middelalderen fra andre kilder (bruk læreboka, NDLA eller Norgeshistorie.no).

    • Stemmer dette overens med det dere trodde fra før, eller som dere fant ut da dere undersøkte byen?
    • Skriv en fagartikkel eller lag en presentasjon hvor dere undersøker noe dere synes virker interessant ved middelalderen. Det kan f. eks. være religion, handel, levemåte eller lignende. Bruk minst to ulike kilder, og vis gjerne til eksempler fra middelalderbyen Oslo.
  4. Lag og spis middelaldermat


    Bak brød med Baker Arnald som var baker i Oslo i middelalderen.



    Les mer om Baker Arnald



    • Lag «Gyngebrede»
      • Honning, 500g
      • Hveteloff, 2 stk.
      • Hvit pepper, 2 ts.
      • Ingefær, 3 ts.
      • Nellikspiker, 1 ts.
      • Kanel, 1 ts.
      • Safran, 1 knivegg
      • Mandelflak, til pynt
      • Skjær skorpen av loffen og riv den i små biter. Bland den med honningen og krydderne i en bolle. Kna godt sammen, til det hele får en konsistens som kan minne om marsipan eller kransekakedeig. Form deigen til morsomme figurer, og pynt evt. med mandelflak.

      Kilde: Steikari, forening for historisk mat "På Kongs verres bord", 2015.

    • Dette var en rett som skulle imponere gjestene. Hva tror dere var så imponerende ved dette?
    • Vokser disse krydderne i Norge? Hva sier denne retten om vår kontakt med utlandet?
    • Tror dere dette var en rett som alle nordmenn kjente til i middelalderen?
    • Hva tror dere middelaldermenneskene snakket om rundt matbordet?
  5. Kongespeilet og høvisk oppførsel

    • Les utdrag fra Kongespeilet her
    • o Hva var idealene for oppførsel på denne tida? Diskuter forskjeller og likheter med dagens samfunn.
    • o Lag et tilsvarende «råd» til dagens barn og ungdommer, om hvordan man skal oppføre seg i samfunnet i dag.
    • o Besøk skytningsstua i middelalderbyen Oslo, og prøv å forestill dere hvordan det ville være å være der på ordentlig. Hvordan skulle du oppført deg mot de andre? Ta utgangspunkt i det du lærte i Kongespeilet.
      1. Lag gjerne en egen «skytningsstue» i klasserommet, spis «Gyngebrede», og trekk lodd om hvem som skal ha hvilken sosial posisjon. Oppfør dere mot hverandre slik som dere tror er riktig ut fra den tidens «etikette».
    • Skriv et essay hvor du utforsker denne tematikken. Trekk gjerne inn andre kilder, f.eks. Gammelnorsk homiliebok, Sagaen om Tristran og Isolde eller lignende.