Oppgaver for ungdomsskole (10. trinn)

Tema: Oslo i middelalderen

Opplegget under dekker kompetansemål i ulike fag, og man kan gjennomføre de delene man selv ønsker, og som passer for elevgruppa og skolens fasiliteter.

Aktuelle kompetansemål for 10. trinn:

Samfunnsfag:

  • bruke samfunnsfaglige metoder og digitale ressurser i egne undersøkelser, presentere funn ved hjelp av digitale verktøy og drøfte hvor gyldige og relevante funnene er
  • utforske hvordan teknologi har vært og fremdeles er en endringsfaktor, og drøfte innvirkningen teknologien har hatt og har på enkeltmennesker, samfunn og natur

I tillegg er opplegget relevant for følgende kjerneelementer i faget: undring og utforsking, samfunnskritisk tenkning og sammenhenger og demokratiforståelse og deltakelse.



Mat og helse:

  • lage mat fra norsk og samisk kultur og fra andre kulturer og sammenligne og utforske råvarer og matlagingsmetoder som brukes i ulike matkulturer
  • vise gjennom matlaging og måltider hvordan identitet og fellesskap blir formidlet i ulike kulturer


Norsk:

  • sammenligne og tolke romaner, noveller, lyrikk og andre tekster ut fra historisk kontekst og egen samtid
  • utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
  • bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster
  • bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer

AR-spill

Vi har også laget tre små, interaktive spill som gir små innblikk i middelalderen. Her får du alt du trenger for å kunne gjennomføre spillene.

Last ned PDF med instruksjoner



  1. Introduksjon i plenum

    • Hva vet dere om middelalderen og middelalderbyer fra før?
    • Hvilke forventinger har dere til hva dere skal finne ut?
  2. Utforsk middelalderbyen Oslo

    • Se traileren felles i klassen.
      1. La dere merke til noe spesielt?
      2. Er det noe dere har lyst til å se nærmere på?
    • Bruk noen minutter på å se dere rundt i byen. Så lukker dere øynene, og ser for dere hvilke lyder og lukter dere ville hørt og kjent. Snakk med hverandre, og finn ut om dere har tenkt på de samme tingene.
    • Finn den skrøpelige mannen, geita på taket og doen, og les informasjonspunktene. Hvordan tror dere det var å leve på denne tida?
    • Finn øl- og vinstuene, havna og rådstua, og les informasjonspunktene. Hva slags inntrykk får dere av middelalderbyen nå? Diskuter forskjeller og likheter mellom middelalderen og nåtiden.
    • Finn ut hva slags andre bygninger det var der. Gjenskap en eller to bygninger enten ved å tegne, lage i papp/kartong eller digitalt (f. eks. i Minecraft). Finn evt. mer informasjon om denne typen bygninger på nett før du setter i gang. Pass på at du også får med deg noen gjenstander som hører hjemme i en slik bygning.
      1. Skriv en liten tekst hvor du presenterer personen som du tror kunne bodd i denne bygningen. Hvorfor bor han eller hun der?
  3. Finn informasjon om middelalderen fra andre kilder (bruk læreboka, NDLA eller Norgeshistorie.no).

    • Stemmer dette overens med det dere trodde fra før, eller som dere fant ut da dere undersøkte byen?
    • Skriv en fagartikkel eller lag en presentasjon hvor dere undersøker noe dere synes virker interessant ved middelalderen. Det kan f. eks. være religion, handel, levemåte eller lignende. Bruk minst to ulike kilder, og vis gjerne til eksempler fra middelalderbyen Oslo.
  4. Arkeologene har funnet mange sko under utgravningene av middelalderbyen i Oslo.

  5. Digital inngang:

    Lag din egen papirsko ved å klippe ut skomønsteret, pynte skoen med farver, og lime den sammen.

    (skomønsteret bør skrives ut på A3-ark)

    Last ned PDF med skomønster

  6. Lag og spis middelaldermat


    Bak brød med Baker Arnald som var baker i Oslo i middelalderen.



    Les mer om Baker Arnald



    • Lag «Gyngebrede»
      • Honning, 500g
      • Hveteloff, 2 stk.
      • Hvit pepper, 2 ts.
      • Ingefær, 3 ts.
      • Nellikspiker, 1 ts.
      • Kanel, 1 ts.
      • Safran, 1 knivegg
      • Mandelflak, til pynt
      • Skjær skorpen av loffen og riv den i små biter. Bland den med honningen og krydderne i en bolle. Kna godt sammen, til det hele får en konsistens som kan minne om marsipan eller kransekakedeig. Form deigen til morsomme figurer, og pynt evt. med mandelflak.

      Kilde: Steikari, forening for historisk mat "På Kongs verres bord", 2015.

    • Dette var en rett som skulle imponere gjestene. Hva tror dere var så imponerende ved dette?
    • Vokser disse krydderne i Norge? Hva sier denne retten om vår kontakt med utlandet?
    • Tror dere dette var en rett som alle nordmenn kjente til i middelalderen?
    • Hva tror dere middelaldermenneskene snakket om rundt matbordet?
  7. Kongespeilet og høvisk oppførsel

    • Les utdrag fra Kongespeilet her
    • Hva var idealene for oppførsel på denne tida? Diskuter forskjeller og likheter med dagens samfunn. Tror dere det var lettere eller vanskeligere å være ungdom på denne tida?
    • Lag et tilsvarende «råd» til dagens barn og ungdommer, om hvordan man skal oppføre seg i samfunnet i dag.
    • Besøk skytningsstua i middelalderbyen Oslo, og prøv å forestill dere hvordan det ville være å være der på ordentlig. Hvordan skulle du oppført deg mot de andre? Ta utgangspunkt i det du lærte i Kongespeilet.
      • Lag gjerne en egen «skytningsstue» i klasserommet, spis «Gyngebrede», og trekk lodd om hvem som skal ha hvilken sosial posisjon. Oppfør dere mot hverandre slik som dere tror er riktig ut fra den tidens «etikette».