Oppgaver for barneskole (4-7. trinn)
Tema: Oslo i middelalderen
Opplegget under dekker kompetansemål i ulike fag, og man kan gjennomføre de delene man selv ønsker, og som passer for elevgruppa og skolens fasiliteter.
Aktuelle kompetansemål for 4. trinn:
Samfunnsfag:
- utforske og presentere samfunnsfaglige spørsmål, søke etter informasjon i ulike kilder og vurdere hvor nyttig informasjonen er til å belyse spørsmålene
- utforske kulturminner og hvordan mennesker levde i den tiden kulturminnene er fra, og sammenligne med hvordan vi lever i dag
- beskrive kultur- og naturlandskap i Norge og samtale om hvordan historiske og geografiske kilder, inkludert kart, kan gi informasjon om landskap
I tillegg er opplegget relevant for følgende kjerneelementer i faget: undring og utforsking, samfunnskritisk tenkning og sammenhenger og demokratiforståelse og deltakelse.
Mat og helse:
- bruke redskaper, rom- og vektmål og enkle teknikker i forbindelse med matlaging
- lage enkle måltider og bidra til å skape en trivelig ramme rundt måltider sammen med andre
- samtale om måltidsskikker fra norsk og samisk kultur og fra andre kulturer, og om verdien av å spise sammen med andre
Norsk:
- følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål
- beskrive, fortelle og argumentere muntlig og skriftlig og bruke språket på kreative måter
Aktuelle kompetansemål for 7. trinn:
Samfunnsfag:
- utforske hvordan mennesker i fortiden livnærte seg, og samtale om hvordan sentrale endringer i livsgrunnlag og teknologi har påvirket og påvirker demografi, levekår og bosettingsmønstre
- reflektere over hvordan møter mellom mennesker har bidratt til å endre hvordan mennesker har tenkt og samfunn har vært organisert
I tillegg er opplegget relevant for følgende kjerneelementer i faget: undring og utforsking, samfunnskritisk tenkning og sammenhenger og demokratiforståelse og deltakelse.
Mat og helse:
- bruke oppskrifter i matlaging og regne ut og vurdere mengden i porsjonene både med og uten bruk av digitale ressurser
Norsk:
- orientere seg i faglige kilder på bibliotek og digitalt, vurdere hvor pålitelige kildene er, og vise til kilder i egne tekster
- lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler
- beskrive, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål
AR-spill
Vi har også laget tre små, interaktive spill som gir små innblikk i middelalderen. Her får du alt du trenger for å kunne gjennomføre spillene.
Last ned PDF med instruksjoner
Introduksjon i plenum
- Hva vet dere om middelalderen og middelalderbyer fra før?
- Hvilke forventinger har dere til hva dere skal finne ut?
- Læreren kan evt. komme med litt informasjon om perioden (vedlagt)
Utforsk middelalderbyen Oslo
- Se traileren felles i klassen.
- La dere merke til noe spesielt?
- Er det noe dere har lyst til å se nærmere på?
- Bruk noen minutter på å se dere rundt i byen. Så lukker dere øynene, og ser for dere hvilke lyder og lukter dere ville hørt og kjent. Snakk med hverandre, og finn ut om dere har tenkt på de samme tingene.
- Finn doen, geita på taket og dyrene på jordet, og les informasjonspunktene. Hvordan tror dere det var å leve her?
- Finn ut hva slags andre bygninger det var der. Gjenskap en eller to bygninger enten ved å tegne, lage i papp/kartong eller digitalt (f. eks. i Minecraft). Pass på at du også får med deg noen gjenstander som hører hjemme i en slik bygning.
- Skriv en liten tekst hvor du presenterer personen som du tror kunne bodd i denne bygningen. Hvorfor bor han eller hun der?
Finn informasjon fra andre kilder (bruk læreboka, eller få hjelp av læreren til å finne andre passende kilder).
- Hvordan levde folk i en middelalderby?
- Hvilke varer kunne man kjøpe?
- Hva var forventet levealder?
Stemmer dette overens med det dere trodde fra før, eller som dere fant ut da dere undersøkte byen?
Skriv en kort tekst hvor du utforsker hvordan dere tror det var å bo i en middelalderby. Det kan være en kreativ tekst eller en faktatekst.
Arkeologene har funnet mange sko under utgravningene av middelalderbyen i Oslo.
-
Lag og spis middelaldermat
Bak brød med Baker Arnald som var baker i Oslo i middelalderen.
- Lag «Gyngebrede»
- Honning, 500g
- Hveteloff, 2 stk.
- Hvit pepper, 2 ts.
- Ingefær, 3 ts.
- Nellikspiker, 1 ts.
- Kanel, 1 ts.
- Safran, 1 knivegg
- Mandelflak, til pynt
- Skjær skorpen av loffen og riv den i små biter. Bland den med honningen og krydderne i en bolle. Kna godt sammen, til det hele får en konsistens som kan minne om marsipan eller kransekakedeig. Form deigen til morsomme figurer, og pynt evt. med mandelflak.
- Dette var en rett som skulle imponere gjestene. Hva tror dere var så imponerende ved dette?
- Vokser disse krydderne i Norge? Hva sier denne retten om vår kontakt med utlandet?
- Tror dere dette var en rett som alle nordmenn kjente til i middelalderen?
- Hva tror dere middelaldermenneskene snakket om rundt matbordet?
Kilde: Steikari, forening for historisk mat "På Kongs verres bord", 2015.
Digital inngang:
Lag din egen papirsko ved å klippe ut skomønsteret, pynte skoen med farver, og lime den sammen.
(skomønsteret bør skrives ut på A3-ark)